Frier Vest

Hvorfor bygger Grenland Havn en ny terminal på Frier Vest?

Grenland Havn bygger en ny havneterminal på Frier Vest for å møte fremtidens krav til logistikk, bærekraft og kapasitet. Beslutningen er forankret i behovet for å styrke regionens konkurranseevne og sikre moderne løsninger for industri og transport.

21.02.2025

Behovet for en ny havneterminal

Grenland Havn er en av Norges største havner og håndterer årlig store mengder gods for både nasjonale og internasjonale aktører. Breviksterminalen har i mange år vært et viktig knutepunkt for regionens sjøtransport og håndterer store godsmengder effektivt.

De siste årene har containertrafikken vokst betydelig, blant annet fordi stadig flere industribedrifter velger å sende godset via sjøveien i stedet for landeveien. Dette har ført til at Breviksterminalen nå opererer på nær full kapasitet. For å sikre videre vekst og bærekraftig transport, er det derfor nødvendig å supplere med en ny terminal som kan håndtere økende volumer.

Flere faktorer ligger til grunn for beslutningen:

  • Økt behov for kapasitet: Økende godsmengder og større skip krever en mer moderne terminal med dypvannskai og bedre logistikkflyt.

  • Strengere miljøkrav: Nye nasjonale og internasjonale miljøkrav gjør det nødvendig med infrastruktur som støtter grønnere transportløsninger.

  • Industriens behov: Regionens voksende industri trenger tilgang til en havn som kan håndtere ulike typer gods effektivt og pålitelig.

Sjøveien som en del av det grønne skiftet

Havnedirektør Torben Jepsen forklarer:

– Vi står overfor en fremtid hvor både godsmengdene og kravene til bærekraft øker. Med Frier Vest kan vi tilby en havneterminal som møter disse behovene og samtidig gir industrien en viktig konkurransefordel.

En viktig drivkraft bak satsingen med Frier Vest Havneterminal er miljøhensyn. Byggingen av den nye havneterminalen handler om å gi regionens næringsliv tilgang til sjøtransport så nært produksjonen som mulig. Dette bidrar til å redusere uønsket veitransport og kutte utslipp.

I tillegg spiller terminalen en viktig rolle i regionens ambisjon om å bli verdens første klimapositive industriregion. En sentral del av dette er karbonfangst, som innebærer transport av et nytt produkt fra industrien – et produkt som må fraktes sjøveien.

Hvorfor Frier Vest?

Beslutningen om en ny havneterminal på Frier Vest er strategisk og basert på grundige vurderinger av plassering, tilgang og muligheter.

En viktig fordel er at havneoperasjonene flyttes lenger bort fra tettbebygde områder, samtidig som terminalen etableres nærmere industrien som ligger rundt Frierfjorden.

  • Nærhet til industri: Frier Vest ligger i hjertet av et av Norges viktigste industriområder, noe som gir kortere transportavstander og reduserte utslipp.

  • Tilrettelagt areal: Store, ferdigregulerte tomter gjør det mulig å bygge en moderne terminal raskt, kostnadseffektivt og med kortreiste materialer brukt i sjøfyllingen.

  • Tilkobling til annen infrastruktur: Frier Vest har enkel tilgang til E18 og andre viktige transportårer, noe som styrker forbindelsen mellom sjø- og landtransport.

Hans Olav Storkås, daglig leder i Frier Vest, legger til:

– Med moderne infrastruktur og strategisk plassering av havneterminalen, tilbyr Frier Vest unike muligheter for industri og logistikk.

Hvilken rolle vil terminalen spille?

Den nye terminalen vil være en viktig del av Grenland Havns helhetlige strategi for å sikre regionens konkurranseevne:

Terminalen skal kunne håndtere større godsmengder og legge til rette for fleksible transportløsninger. Med muligheter for bunkring av grønn energi vil terminalen bidra til å redusere utslippene fra skipsfarten.

Dette gir industrien i regionen enda bedre forutsetninger for å møte fremtidens miljøkrav.

Havnedirektør Jepsen avslutter:

– Frier Vest er et viktig steg i utviklingen av Grenland Havn og industrien i regionen. Ved å investere i en ny havneterminal her, sikrer vi at industrien har tilgang til moderne, bærekraftige og fremtidsrettede logistikkfasiliteter.

Aktuelt